Snelle vegan maaltijden

Vegan MoFo #11:
Ook als je plantaardig eet wil je niet altijd uren in de keuken staan, en soms, tenminste dat heb ik, heb je geen zin om vanaf een recept te werken. Dan wil je iets wat makkelijk, gezond en ook wel een beetje bekend is. Hieronder een aantal tips voor maaltijden waar je zelf lekker mee kan variëren naar gelang je eigen smaak en hoeveel werk je er van wil maken.

  • Pasta Marinara: koop een pot kant en klare pasta tomaten saus, let wel goed op of er geen ingrediënten in zitten van dierlijke afkomst, het liefst biologisch omdat je dan minder ongewenste toevoegingen hebt. Neem eventueel geheel plantaardig gehakt (AH eigen merk gehakt, Alpro Soya gehakt, Vivera gehakt, of die van de Vegetarische Slager). Samen opwarmen en serveren op spaghetti.
    Eventueel een lekker broodje erbij om de saus op te dippen.

  • Mexicaanse Tostada: zwarte bonen roerbakken met uitjes, knoflook eventueel champignons en lekker veel Mexicaanse kruiden. Rijst erbij koken, en guacamole erbij maken. Tortilla's verwarmen en hierop de rijst en het bonenmengsel serveren (tortilla niet oprollen!). Geef de guacamole erbij.
    Je kan er ook een salsa bij serveren, plantaardige yoghurt zoals sojade of die van provamel, en natuurlijk lekkere frisse ananas stukjes.
    Varieer lekker met wat je op de tortilla gooit, ook hier kun je natuurlijk plantaardig gehakt gebruiken.

  • Sojaburger op een broodje: er zijn vele geheel plantaardige burgers. Ik vind die van Alpro Soya (de milde) er lekker en smeer ze voor het bakken even in met liquid smoke). Heerlijk op een bruin bolletje (let op dat deze plantaardig zijn) met tomaat, komkommer, ui, currysaus en zelfgemaakte veganaise.

  • Snelle groente wokschotel: met bijna alle groentes kun je wel wokken. Denk aan sperziebonen, erwten, broccoli, ui, asperges, pepers, paprika. Bak tofu er apart, krokant bij. Gebruik een woksaus die plantaardig is (lees goed de ingrediënten lijst door in Oosterse producten wordt vaak vissaus gebruikt). Serveren op rijst of (ei-vrije) noedels.

  • Indiase Curry's: maak gelijk wat meer zodat je voor twee dagen eten hebt. Bijvoorbeeld: Ui, knoflook, gember aanfruiten. 2 Blikken tomatenstukjes fijnmaken met de blender en toevoegen. Je kan hier in blokjes gesneden tofu aan toevoegen of stukjes zoete aardappel (of natuurlijk beide!) goed laten pruttelen tot de zoete aardappel klaar is. Royaal garam massala kruiden toevoegen ( tot wel 2 eetlepels!). Serveren met rijst, en een yoghurt op sojabasis (sojade of provamel). Wil je er een naan bij eten, dan wel goed de ingredientenlijst door lezen. (Zie je een lekker Indiaas gerecht met paneer? Dan kun je dat sowieso vervangen door tofu)

  • Linzensoep: deze maak ik eigenlijk nooit nav een recept maar altijd op gevoel. Ui aan fruiten, knoflook, rood pepertje toevoegen. Stukjes paprika erbij en bruine of groene linzen toevoegen. Kruiden met komijnpoeder. Zoveel (groente) bouillon / water toevoegen dat alles mooi onder staat en het een vullende soep wordt. Soep is klaar wanneer de linzen gaar zijn (afhankelijk van soort).
    Lekker met een stevig bruin grof brood erbij.

  • Pasta pesto en tomaatjes uit de oven: duurt wel even maar is niet veel werk. Kleine tomaatjes halveren en 45 min in de oven laten drogen en zoet worden (eventueel met een plakje knoflook erop, besprenkeld met olijfolie). Spaghetti koken, vermengen met pesto (zelfgemaakt door een bos basilucum, pijnboompitjes, edelgist en olijfolie met peper en zout de vermalen) en de halve oven-gedroogde tomaatjes eroverheen verdelen.

  • Thaise Curry's: roerbak/wok groente's naar keuze zoals broccoli, pepers, paprika, mais, ui. Voeg eventueel tofu toe. Wanneer je een kant en klare currypasta gebruikt (geel, groen of rood) let dan op de ingredientenlijst, vaak wordt er garnalenpasta of vissaus in gebruikt. Voeg kokosmelk toe en serveren met rijst.



2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke post! Soms is het inderdaad heel fijn om iets te maken waar je niet over na hoeft te denken. Voor de Indiase curry gebruik ik soms Patak's kruidenpasta. Pasta pesto met roerbakgroente is ook heel makkelijk als je pesto zonder kaas haalt bij AH of Xenos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig hoe iedereen zijn eigen klassiekers heeft. Ik maak gedachteloos een paar dingen: eentje noem ik vakantiepasta: Blik bonen, 1 paprika in blokjes en 1 blik gepelde tomaten, 2 blikken water en wat oregano oid erbij. Aan de kook brengen en daar de pasta in koken. Of net als jij linzensoep (met wortel en bleekselderij), rijst met roerbakgroenten of aardappels uit de oven.

    BeantwoordenVerwijderen

Instagram