Kookboek: My New Roots


"I love to eat. A lot. I often joke that my current way of living evolved from needing a way to eat a lot and still be healthy". Zo begint Sarah Britton haar hoofdstuk "Food Philosophy", een vrouw naar mijn hart :-)   Als lezeres van haar blog, en als bezoeker van het etentje gegeven door Sarah Britton in De Kas afgelopen oktober moest ik natuurlijk wel haar boek kopen. Ik keek er dan ook enorm naar uit en had deze al in pre-order gekocht.  Eindelijk kwam deze dan een maandje geleden binnen! Natuurlijk wilde ik er eerst weer even mee koken voordat ik er iets over op mijn blog zou schrijven. 

Sarah Britton is de schrijfster van de blog My New Roots, oorspronkelijk ontstaan omdat ze graag haar ervaringen en ideeën wilde delen over gezonde en holistische voeding. En nu dan is er ook een prachtig boek verschenen.

Het is géén veganistisch boek, maar vegetarisch. De blog van Sarah is ook niet vegan, maar ze kookt wel voornamelijk plantaardig. Het mooie aan dit boek is dat er wel netjes overal staat aangegeven welk recept er vegan is en welke recepten een plantaardige optie hebben, en dat zijn er heel wat gelukkig. Ook de recepten waar geen plantaardige opties bij staan zijn alsnog goed te "veganizen" of kunnen als basis voor een ander recept gebruikt worden.

De lay out is prachtig, maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Als je haar blog al kent dan weet je dat er altijd prachtige foto's bij de recepten zitten.   Het boek is ingedeeld in de hoofdstukken lente, vroege zomer, late zomer, herfst en winter. 



Zijn er ook mindere punten aan het boek? Jammer natuurlijk dat het niet een geheel plant based boek is en dat er toch ook eieren en geitenkaas wordt gebruikt, maar dat wist ik natuurlijk al voordat ik het boek kocht. Sarah is helemaal weg van ghee, maar overal geeft ze aan waar je dat kan vervangen voor iets plantaardigs (meestal kokosolie) behalve bij 1 gerecht: de gebakken radijsjes die ik ook heb gemaakt (zie hieronder). Deze staat wel als vegan aangegeven, maar de vegan optie is ze vergeten te vermelden.

Verder een heerlijk boek met mooie gezonde recepten, whole food based en een fijne index. Ik heb de Engelse versie, maar halverwege juni komt er een Nederlandse uitgave!

Wat heb ik al uit het boek gemaakt?


Chipotle sweet potato and trumpet ,ushroom breakfast taco's, p208
Dit was eigenlijk een ontbijtrecept :-) Nu ben ik door de weeks een enorm lui ontbijter: overnight oats of muesli met speltmelk, en in het weekend vind ik een broodje uit de oven toch wel heel erg fijn. Dit gerecht voor 4 personen als ontbijt hebben wij dus lekker gegeten als avondeten voor twee personen. Het was erg lekker!  Leuke combinatie van rode kool, bonen en paddenstoelen met zoete aardappel (mijn favoriet :-)) in een tarwetortilla met maïskiemen. En ik weet zeker dat ik dit toch echt meer in de avond waardeer dan in de ochtend.


Black lentil salad with tzatziki, avocado and pea shoots. p56
Dit is een van de recepten die stond aangegeven als niet-vegan omdat er yoghurt in wordt gebruikt. Nou als er iets makkelijk te vervangen is, dan is het wel yoghurt: provamel variatie op yoghurt, ongezoet. Helaas is deze niet zo erg dik, maar dat maakt voor de smaak niet uit. De linzen waren erg smaakvol, de olijven vond ik iets te aanwezig maar de verschillende smaken en structuren in dit gerecht maakte dit meer dan goed. Erwtenscheuten heb ik vervangen door wat veldsla omdat ik dat in huis heb en geen erwtenscheuten kon vinden.



Dandelion greens with poached radishes and smoked salt, p51
Een recept die stond aangegeven als vegan, maar volgens het recept dat niet is. Maar in plaats van boter of ghee zoals Sarah aanraadt (maar geen vegan vervanger noemt),  kun je in dit gerecht heel erg goed koolzaadolie met botersmaak gebruiken. Overigens was dit de eerste keer dat ik radijsjes echt heel erg kon waarderen. Ik ontwijk ze meestal, mij iets te scherp-bitter (net als mosterd en wasabi). Maar radijsjes bakken in knoflook en afmaken met azijn en ahornsiroop is iets heel nieuws voor mij wat de radijs betreft en een hele nieuwe smaakbeleving geeft. Leuk!
Paardenbloemblad was er nog niet toen ik dit recept maakte en ik gebruikte raapsteeltjes.

Verder heb ik al wat ideetjes uit het boek toegepast, maar niet helemaal het recept gevolgd van Sarah: venkel grillen met wat balsamico azijn, erg lekker samen. En tomaatjes marineren in appelazijn, ahornsiroop en knoflook, jammie!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Instagram