Kookboek: Handboek Plantaardige en Rauwe Voeding


Het Handboek Plantaardige en Rauwe Voeding van Laurette van Slobbe kwam afgelopen jaar uit. Fijn dat er nog een Nederlandstalig boek is bijgekomen over plantaardig eten! Dit is echter niet alleen maar een kookboek, integendeel, het staat bomvol informatie: Tweederde van het boek geeft je informatie over voeding in het algemeen, plantaardige voeding en de voordelen hiervan en veel informatie over rauwe voeding en het waarom. Een derde van het boek beslaat recepten: een deel rauw en een deel gekookte plantaardige recepten.
Het boek is in twee delen opgedeeld:
Deel 1:
Wat is voeding? - Plantaardig en dierlijk - Waarom rauw? - Voeding die voedt..- Voeding die reinigt, beschermt en geneest - Wilde planten: de beste superfoods - Ongeraffineerd plantaardig, hoe gaat dat in de praktijk? -  Rauw eten in de praktijk - De voorraadkast en handige apparatuur
Deel 2:
Rauwe plantaardige recepten - Gekookte en gebakken recepten

Ik ben het afgelopen jaar al een aantal maal begonnen in The China Study van Colin Campbell, maar het is geen makkelijke kost. Het boek Handboek Plantaardige en Rauwe Voeding haalt veel informatie uit dit wetenschappelijke boek en legt het op een makkelijke en begrijpelijke manier uit. Het leest in ieder geval een stuk prettiger.  Ook voor de raw food voordelen haalt Laurette veel informatie uit wetenschappelijke onderzoeken van bijvoorbeeld Edward Howell. Eindelijk is mij duidelijk waarom raw food vaak beter is dan gekookte voeding en hoe dat komt (enzymen!).

Gelukkig ziet Laurette de voordelen van de koolhydraten in, in tegenstelling tot de paleo hype die je nu overal ziet. Koolhydraten zijn super goed en de belangrijkste vorm van energie voor de mens mits je wel de ongeraffineerde vorm neemt natuurlijk.  Het enige jammere vind ik dat soja er ook hier niet goed vanaf komt, er is een klein hoofdstuk aan gewijd. Natuurlijk moet je het niet teveel eten, en natuurlijk zijn de gefermenteerde varianten beter, en uiteraard kun je beter GMO vermijden (maar dat is bij alles zo). Ikzelf vind dit een erg interessant artikel die op wetenschappelijke manier de voordelen maar ook nadelen benadert van soja (en juist de relatie van soja en de kankerbeschermende werking probeert te onderzoeken): Legumes and soybeans: overview of their nutritional profiles and health effects

Ben je geïnteresseerd waarom plantaardig en rauw eten beter is voor je lijf dan is dit echt een enorm interessant boek. De meest belangrijke onderzoeken op dit gebied wordt in begrijpelijke taal, maar wetenschappelijk onderbouwt aan je uitgelegd. Dierenleed, milieu en wereldvoedselverdeling komen in dit boek niet aan bod, het is puur op je gezondheid en lichaam gericht en wat plantaardig eten allemaal voor je lichaam kan doen.

Absolute aanrader als bron van informatie over gezond plantaardig en/of rauw eten. De nadruk van dit boek ligt niet op de recepten, maar de recepten die er wel in zitten zijn wel creatief en zetten je aan tot zelf nadenken en variëren.

Er zitten vele afwisselende foto's in die de informatie en sommige recepten begeleiden (helaas staan niet alle foto's bij de recepten maar verdeeld door het boek, zonder verwijzing). Toen het boek op de deurmat viel, viel het kleine formaat mij op (de foto deed groter vermoeden), maar schijn bedriegt: 319 pagina's vol met informatie, tips, ideeën en recepten. Een echt dik handboek dus!

Zijn er nadelen aan het boek? Ja, ook hier is de index niet echt bruikbaar, maar hier is Laurette zich van bewust, een verbeterpuntje voor een eventuele volgende uitgave zoals ze zelf aangeeft.
De recepten zijn afwisselend en soms erg verrassend. Nadeel is dat de ingrediënten niet op een rij onder elkaar staan bij een recept, maar achter elkaar (dat vind ik zelf altijd erg prettig ivm mijn boodschappenlijstje) en niet bij alle ingrediënten staat de hoeveelheid aangegeven. Laurette vertrouwt erop dat je al wat kan koken, maar soms maakt het zelfs mij onzeker :-)

Natuurlijk heb ik al  gekookt uit het boek, wat heb ik tot nu toe gemaakt?

Volkoren speltpasta met gestoofde pompoen, kastanjes en paddenstoelen, p299
De recepten in dit boek zijn allemaal zonder olie gebakken. Door de groentes te stoven hoef je dit ook helemaal niet te gebruiken. Het was een heerlijke herfstig gerecht, de pompoen was smaakvol en de kastanjes een leuke aanvulling.



Zwarte-bonenbrownies met Chocolade-sinaasappelglazuur, p283
Brownies gemaakt van zwarte bonen! Geen olie, geen suiker, geen plantaardige margarine... en toch heel erg lekker. Klinkt ideaal toch! Deze brownies zijn  gemaakt uit zwarte bonen, rozijnen en cacao. Een gezond tussendoortje waar je je niet schuldig over hoeft te voelen. De chocolade sinaasappelglazuur deed mij denken aan de pimmetjes die ik vroeger zo heerlijk vond en ga ik ongetwijfeld ook in andere gerechtjes gebruiken. Ik was sceptisch voor ik het ging maken, en okay het smaakt niet 1 op 1 zoals echte brownies, maar wow, wat een leuke combinatie en wat een smaak krijg je hier uit, leuk!



Wilde groentetaartjes, p288
Wat een heerlijk en leuk gerechtje! Ik heb geen wildgroeiende groentes gebruikt zoals het recept aangeeft, maar een snijbietblad en wat spinazie. Deze kleine taartjes worden gemaakt op de basis van een sneetje brood in een muffinvorm! Daarin een groentemengsel gebonden met polenta en afgemaakt met een pijnboompitten-kruiden sausje. Erg leuk gevonden, en het resultaat was zalig. Ondanks dat er niet beschreven staat wat je met de fijngesneden wortel moet doen is het supersimpel. Wij hebben het naast een soep gegeten zoals Laurette aanraadt, maar ze geeft ook aan dat het een leuk picknick (of potluck!?) gerecht is want ook koud zijn ze lekker. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan maak ik er veel meer. Vier stuks was eigenlijk zo op.



Ik heb nooit vlees laten staan omdat ik het vies vond, integendeel ik vond het enorm lekker. Maar na het lezen van dit stukje wil je toch écht geen vlees meer eten, ook al zou er geen dierenleed aan te pas komen? Lijkgifstoffen..!?

"Verhit vlees wordt in de menselijke darm langzaam verteerd, en verblijft daardoor lang in onze darmen. Dit leidt tot rotting in de darmen, met een ziekteverwekkende darmflora tot gevolg, en plague, een dikke, taaie afzetting van onverteerde resten aan de darmwand. Rottend vleeseiwit veroorzaakt o.a. lijkgifstoffen en ammoniak, dat in hogere concentraties uiterst giftig is, en o.a. tot vermoeidheid kan leiden, zeker als het door de darmwand in het bloed terecht komt".
P 46 Handboek Plantaardige en Rauwe Voeding , Laurette van Slobbe



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Instagram